BOKA BILJETT
Skapa konto (= biljett) på Old Ox Music genom att:
– Välj ”Pay per view” för 100 kr/ konsert (Grön knapp)
eller
– Välj ”Medlemskap” för 290 kr (Orange knapp) så får du se hela 9 olika konserter från 2020, scrolla nedan så ser du alla 9 programmen.
– Konserterna ligger kvar till 30 januari 2021 för alla medlemmar
Varmt välkomna
”Musikerna i Old Ox skapar en känsla av att isoleringen är bruten”
Martin Nyström – Dagens Nyheter

JUBILEUMSKONSERT - BEETHOVENS FÖDELSEDAG!
Onsdag 16 December kl 19.00
Månsskenssonaten och Grosse Fuge
Texter och brev från och om Beethoven,
Brusk Zanganeh – Violin
Oscar Treitler – Violin
Riikka Repo – Viola
Per Nyström – Cello
Mats Widlund – Piano
Johan Rabaeus – Berättare
Beethoven 250 årsjubileum
Den 16 december 2020 är det 250 år sedan Ludwig van Beethoven föddes. Han är en av de tonsättare som betytt mest för vår musiks utveckling och han lämnade efter sig en musikskatt av odödliga mästerverk.
Genom musiken ställer Beethoven intima och djupgående frågor om sig själv och försöker definiera gränsen för vad han kan uttrycka.
Det här är musik som alltid kommer ligga vid människans framtidshorisont och därför angår oss alla.
Texter framförda av Johan Rabaeus:
Heiligenstadt-testamentet: Detta testamente hittades efter Beethovens död. Ingen förklaring har kunnat ges till varför han genomgående i skrivelsen utelämnat sin broder Johans namn.
Breven till ”den odödligt älskade”:
Dessa berömda brev hittades efter Beethovens död i ett lönnfack. Kring brevet har uppstått en hel litteratur där man försökt bestämma när och för vem det skrevs – men det är fortfarande en gåta….
Ur Niklas Rådströms pjäs om Beethoven: Dövheten
Ludvig van Beethoven – Grosse Fuge, Op. 133
Ludvig van Beethoven – Sonat Opus 27 nr. 2 i ciss-moll ”Månskenssonaten”
Adagio sostenuto
Allegretto – Trio
Presto agitato
(pga. pandemin så har vi förinspelat Månskenssonaten som en del i detta program som framfördes även den 5 december)
Ludwig van Beethoven komponerade 1801 den sonat som kom att bli ett av de mest ikoniska pianoverken i modern tid: Månskenssonaten. Men för Beethoven hette den bara Sonat Opus 27 nr. 2 i ciss-moll med undertexten ”nästan som en fantasi”. Titeln tillkom någar år efter kompositörens död när den tyska poeten och musikkritikern Ludwig Rellstab liknade verket vid hur månskenet speglades i Vierwaldstättersjön i Schweiz. Liknelsen fastnade hos lyssnarna och förlagen har gett ut stycket under det namnet ända sedan dess.
Av sonatens tre satser är det den första som ger upphov till månskenskänslorna. Långsamma pulserande toner i ett enkelt ciss-moll-ackord över en tung bas som går stegvis nedåt. Stämningen sätts direkt. Efter några takter gör en melodi entré, men bara en signal på en och samma ton, som för att markera den ödesmättade laddningen. Ackordtonerna rullar på under melodin. Då och då skymtar hoppet i ett dur-ackord, men vi slussas alltid tillbaka till tungsinnet i moll. En skärande dissonans sticker ut, kan det vara smärtan i en olycklig kärlek? Beethoven dedikerade sonaten till den unge fröken Julie Guicciardi och det spekuleras kring om han själv var olyckligt förälskad i henne. Det får lämnas åt historien, men känslorna i musiken finns kvar för oss idag.

Söndag 6 december 19.00
Från Mariestadsfestivalen
R.Schumann – Pianokvintett Op.44
Old Ox Chamber Soloists
Peter Jablonski – Piano
Brusk Zanganeh – Violin
Dinara Mansurova – Violin
Ylvali Zilliacus – Viola
Per Nyström – Cello
Robert Schumann – Pianokvintett Op. 44
Allegro brillante
In modo d’una marcia. Un poco largamente
Scherzo: Molto vivace
Allegro ma non troppo
Schumann komponerade sin pianokvintett på bara några veckor i september och oktober 1842, under hans så kallade ”Chamber Music Year”. Före 1842 hade Schumann inte slutfört någon kammarmusik alls med undantag av en tidig pianokvartett (1829). Men under sin årslånga koncentration på kammarmusik komponerade han tre stråkkvartetter, Op. 41; följt av pianokvintetten, Op. 44; en pianokvartett , Op. 47; och Phantasiestücke för pianotrio, Op. 88. Schumann började sin karriär främst som en kompositör för klaviaturen, och efter sin omväg till att skriva för stråkkvartett, enligt Joan Chisell, gav hans ”återförening med pianot” när han komponerade en pianokvintett ”hans kreativa fantasi … ett nytt avtal i livet.” John Daverio har hävdat att Schumanns pianokvintett påverkades av Franz Schubert : s Piano Trio nr 2 i E-dur , ett verk Schumann beundrade. Båda verken är i nyckeln till E-flat, har en begravningsmarsch i andra satsen och avslutas med finaler som dramatiskt återupplivar tidigare tematiskt material. Schumann tillägnade pianokvintetten till sin fru, den stora pianisten Clara Schumann . Hon skulle framföra pianodelen för den första privata föreställningen av kvintetten den 6 december 1842. Hon blev dock sjuk och Felix Mendelssohn gick in och såg den ”djävulska” pianostämman. Mendelssohns förslag till Schumann efter denna föreställning fick kompositören att göra omarbetningar av de inre rörelserna, inklusive tillägget av en andra trio till den tredje satsen. Clara Schumann spelade pianodelen vid den första offentliga föreställningen av pianokvintetten den 8 januari 1843 i Leipzig Gewandhaus . Clara uttalade verket ”fantastiskt, fullt av kraft och friskhet.” Hon utförde ofta arbetet under hela sitt liv. Vid ett tillfälle bad dock Robert Schumann en manlig pianist att ersätta Clara i en föreställning av kvintetten och påpekade att ”en man förstår det bättre.”
Medverkande
Peter Jablonski – Piano
Brusk Zanganeh – Violin
Dinara Mansurova – Violin
Ylvali Zilliacus – Viola
Per Nyström – Cello

Lördag 5 december 19.00
Från Mariestadsfestivalen
Ludwig van Beethoven – Månskenssonaten Op 27
Romanser av bla Schubert och Sibelius
Charlotte Hellekant – Mezzosopran
Mats Widlund – Piano
Sångerna presenteras närmare av Charlotte Hellekant från scenen
Sibelius: Den första kyssen, (dikt Runeberg), Flickan kom ifrån sitt älsklingsmöte (Runeberg)
Rangström: Den enda stunden (dikt Runeberg )
Nystroem: Jag väntar månen (Gullberg)
Schubert: Der Tod und das Mädchen (Goethe), Erlkönig (Goethe), An die Laute (Rochlitz)
Ludvig van Beethoven – Sonat Opus 27 nr. 2 i ciss-moll ”Månskenssonaten”
Adagio sostenuto
Allegretto – Trio
Presto agitato
Ludwig van Beethoven komponerade 1801 den sonat som kom att bli ett av de mest ikoniska pianoverken i modern tid: Månskenssonaten. Men för Beethoven hette den bara Sonat Opus 27 nr. 2 i ciss-moll med undertexten ”nästan som en fantasi”. Titeln tillkom någar år efter kompositörens död när den tyska poeten och musikkritikern Ludwig Rellstab liknade verket vid hur månskenet speglades i Vierwaldstättersjön i Schweiz. Liknelsen fastnade hos lyssnarna och förlagen har gett ut stycket under det namnet ända sedan dess.
Av sonatens tre satser är det den första som ger upphov till månskenskänslorna. Långsamma pulserande toner i ett enkelt ciss-moll-ackord över en tung bas som går stegvis nedåt. Stämningen sätts direkt. Efter några takter gör en melodi entré, men bara en signal på en och samma ton, som för att markera den ödesmättade laddningen. Ackordtonerna rullar på under melodin. Då och då skymtar hoppet i ett dur-ackord, men vi slussas alltid tillbaka till tungsinnet i moll. En skärande dissonans sticker ut, kan det vara smärtan i en olycklig kärlek? Beethoven dedikerade sonaten till den unge fröken Julie Guicciardi och det spekuleras kring om han själv var olyckligt förälskad i henne. Det får lämnas åt historien, men känslorna i musiken finns kvar för oss idag.

Fredag 4 december 19.00
Från Mariestadsfestivalen
Johannes Brahms – Trio op.114
Old Ox Chamber Soloists
Hermann Stefanson- Klarinett
Jakob Koranyi – Cello
Mats Widlund – Piano
Ulrika Knutson – Berättare
Johannes Brahms sena kammarmusikverk hör säkert till den mest fantastiska musiken som någonsin skrivits för klarinetten.
Under de sista åren av sitt liv verkar Brahms ha blivit trött på att komponera – men lyckligtvis för eftertiden, träffade han 1891 soloklarinettisten i Meiningen , Richard Mühlfeld, vars mjuka uppförandekonst fängslade honom och inspirerade honom till nya verk. Trion op. 114 är melankolisk och höstlig till sin karaktär och älskas av alla klarinettister.
Johannes Brahms – Trio op.114
Allegro
Adagio
Andante grazioso
Allegro
Old Ox Chamber Soloists
Hermann Stefanson- Klarinet
Jakob Koranyi – Cello
Mats Widlund – Piano
Ulrika Knutson – Berättare

Söndag 8 november kl 18.00
LIVE från Trollhättan/Vänersborg
Old Ox Chamber Soloists
Ulrika Knutson
”Efter belägringen av Leningrad, november 1944.”
D. Shostakovich – Pianotrio i e-moll op 67
Artisterna
Old Ox Chamber Soloists: Brusk Zanganeh, violin, Per Nyström, cello, Peter Jablonski, piano, Ulrika Knutson, berättare
I en slags tradition som följer Tchaikovsky och Rachmaninov skapade Shostakovich en elegisk trio till minne av sin nära vän Ivan Sollertinsky, en lysande musikolog och kritiker som plötsligt dog av en hjärtattack medan han fortfarande var relativt ung. Skrivet sommaren 1944 mitt under andra världskriget verkar trion, liksom många av Shostakovichs verk, kommentera bredare tidens anda som tyder på en elegi för de tragiska offren för krig i allmänhet.
Trion börjar väldigt tyst i kusliga höga övertoner när solocellon introducerar ett meditativt ämne i sitt högsta intervall som växer, när det förenas av violin och piano till en tung fuga, ett framträdande inslag i andra Shostakovich-kammarverk inklusive åttonde kvartetten och piano kvintetten. Som i alla tre verk är fugen djupt tonad av melankoli. Delar av fuga-ämnet förvandlas till nya tematiska material över hela rörelsen av generellt eskalerande rörelse och dynamik.
- Shostakovich – Pianotrio Nr.2 , Op.67
- Andante
- Allegro non troppo
- Largo
- Allegretto
Ulrika Knutson är journalist och kritiker. Är en känd radioröst ibland annat God morgon världen och skriver krönikor i Expressen och tidningen Fokus. Hon har tidigare blivit mycket uppskattad av både publik och artister när hon medverkat vid våra festivaler. Ulrika kommer ge oss bra och nya kulisser och kunskaper när hon på scen berättar och reciterar kring verkens och kompositörernas samtid
Old Ox Music (tidigare Aurora Music) är idag en av världens största arrangörer av festivaler och master classes med klassisk musik. Sen starten 2006 har vi producerat • mer snart 50 festivaler • som lockat över 120 000 besökare • som involverat 6 000 artister och musiker från 50 länder.
Verksamheten omfattar konserter och master classes med världsberömda musiker som t.ex . Kurt Masur, Krzysztof Penderecki, Midori, Leonidas Kavakos, Sarah Chang, Mischa Maisky, Elisabeth Leonskaya, Jukka Pekka Saraste och många fler.
Vårt mål är att kammarmusiken måste vara tillgänglig i hela Sverige
ArtisternaOld Ox Chamber Soloists: Brusk Zanganeh, violin, Per Nyström, cello, Peter Jablonski, piano, Ulrika Knutson, berättare

Lördag 7 november kl 18.00
LIVE från Trollhättan/Vänersborg
Peter Jablonski- Pianorecital
”Inspirerat av Chopin”
Musik för solopiano av Chopin, Scriabin, Stevenson och Stanchinsky
Artisterna
Peter Jablonski – Piano, Ulrika Knutson – Berättare
Ett program som har Chopin som gemensam nämnare. Ronald Stevenson var en kompositör i den romantiska piano traditionen från Godowsky och Busoni och hans “tankar över Chopins preludier” Kombinerar två eller ibland tre Chopin preludier samtidigt och presenterar dem i ett nytt modernare tonspråk. I Mazurkan gav Chopin uttryck för sina kanske mest personliga och intima känslor och den unge Scriabin var djupt påverkad av dem.Det sägs att han tillochmed sov med noter av Chopin under sin kudde när han var ung.
Trots Chopins inflytande hör man genast den unge Scriabins unika känsla för harmonik och klangfärg lysa igenom även i dessa tidiga kompositioner.
Scriabins vän och kollega Alexei Stanchinsky, även han djupt inspirerad av Chopin, var i Ryssland ansedd som en av de mest originella och betydande talangerna i sin generation.
Hans högt individuella och kreativa pianoverk har ett djup och en skönhet som får en att undra vart hans talang skulle ha fört hans komponerande om han inte hade gott bort tragiskt i en drunknings olycka vid 26 års ålder.
Ronald Stevenson, Pensées sur des Préludes de Chopin
Scriabin and Chopin, selection of 6 mazurkas
Alexey Stanchinsky, Tears, 4 Preludes and 3 Sketches.
Peter Jablonski är en prisbelönt internationellt hyllad svensk pianist. Upptäckt av Abbado och Ashkenazy. Han har samarbetat och spelat in med många av världens ledande orkestrar och dirigenter.
Peters senaste inspelning från mars 2020 har fått mycket fina recensioner internationellt.
’Jablonski finds, in these lilting country dances, shades of philosophical contemplation, daring — more even than Horowitz does, to slow things down so we can admire the dappled shadow of an oak-leaf on an unrippled lake […] A remarkable piano album.’ ★★★★★ Norman Lebrecht
Ulrika Knutson är journalist och kritiker. Är en känd radioröst ibland annat God morgon världen och skriver krönikor i Expressen och tidningen Fokus. Hon har tidigare blivit mycket uppskattad av både publik och artister när hon medverkat vid våra festivaler. Ulrika kommer ge oss bra och nya kulisser och kunskaper när hon på scen berättar och reciterar kring verkens och kompositörernas samtid
Old Ox Music (tidigare Aurora Music) är idag en av världens största arrangörer av festivaler och master classes med klassisk musik. Sen starten 2006 har vi producerat • mer snart 50 festivaler • som lockat över 120 000 besökare • som involverat 6 000 artister och musiker från 50 länder.
Verksamheten omfattar konserter och master classes med världsberömda musiker som t.ex . Kurt Masur, Krzysztof Penderecki, Midori, Leonidas Kavakos, Sarah Chang, Mischa Maisky, Elisabeth Leonskaya, Jukka Pekka Saraste och många fler.Vårt mål är att kammarmusiken måste vara tillgänglig i hela Sverige

Fredag 6 november kl 18.00
LIVE från Trollhättan/Vänersborg
Old Ox Chamber Soloists
Ulrika Knutson
”Till minnet av en ängel”
B Smetana – Pianotrio i g-moll op 15
Artisterna
Old Ox Chamber Soloists: Brusk Zanganeh, violin, Per Nyström, cello, Peter Jablonski, piano, Ulrika Knutson, berättare
Smetana skrev sin enda pianotrio 1855 när han bara var trettiett.
Han tillägnade arbetet åt sin äldsta dotter Bedřiška som just hade dött vid fyra års ålder av scharlakansfeber, en ung flicka med stora musikaliska förmågor som Smetana hade en särskilt nära relation med.
Han var förkrossad. Även om han inte lämnade någon specifik programmatisk beskrivning av trion, är dess sorg och elegiska karaktär omisskännlig. Ett av litteraturens mest kraftfulla verk. Påverkad av östeuropeisk folkmusik med sin obegränsade passion, som spänner över rapsodiska former fulla av rik tematisk variation och en pianostil mer Liszt än Chopin, är Smetanas ensamma pianotrio en milstolpe för romantiken.
Bedřich Smetana (1824-1884)
Pianotrio I g-moll, Op. 15
- Moderato assai
- Allegro, ma non agitato – Alternativo I. Andante – Alternativo II. Maestoso
- Finale. Presto
Ulrika Knutson är journalist och kritiker. Är en känd radioröst ibland annat God morgon världen och skriver krönikor i Expressen och tidningen Fokus. Hon har tidigare blivit mycket uppskattad av både publik och artister när hon medverkat vid våra festivaler. Ulrika kommer ge oss bra och nya kulisser och kunskaper när hon på scen berättar och reciterar kring verkens och kompositörernas samtid
Old Ox Music (tidigare Aurora Music) är idag en av världens största arrangörer av festivaler och master classes med klassisk musik. Sen starten 2006 har vi producerat • mer snart 50 festivaler • som lockat över 120 000 besökare • som involverat 6 000 artister och musiker från 50 länder.
Verksamheten omfattar konserter och master classes med världsberömda musiker som t.ex . Kurt Masur, Krzysztof Penderecki, Midori, Leonidas Kavakos, Sarah Chang, Mischa Maisky, Elisabeth Leonskaya, Jukka Pekka Saraste och många fler.
Vårt mål är att kammarmusiken måste vara tillgänglig i hela Sverige

Onsdag 4 november kl 19.00
LIVE från Kungasalen/KMH i Stockholm
Samuel Fröler
Old Ox Chamber Soloists
Till Haydns ära…
W.A Mozart – Stråkkvartett i G-dur kv 387
Artisterna
Samuel Fröler – Skådespelare, Old Ox Chamber Soloists: Fredrik Paulsson – Violin, Brusk Zanganeh – Violin, Ellen Nisbeth – Viola, Per Nyström – Cello
Till Haydns ära…
I sin dedikation till Haydn skriver Mozart att de sex kvartetterna var frukten av ett långt och mödosamt arbete. Haydn var själv närvarande vid kvartetternas uppförande i Mozarts hem. Det är vid detta tillfälle han uttalar det berömda yttrandet till Mozarts far: Inför Gud och som en ärlig man försäkrar jag, att er son är den störste kompositör jag känner till person eller till namn. Han har smak och vad mera är en mycket grundlig kunskap om komposition. Detta säger alltså en man som gått till musikhistorien under epitetet ”stråkkvartettens fader” och själv tonsatt 68 stråkkvartetter, varav åtminstone hälften hör till standardrepertoaren för världens stora stråkkvartettensembler!
W.A Mozart – Stråkkvartett i G-dur K. 387
- Allegro vivace assai
- Menuetto
- Andante cantabile
- Molto allegro
Samuel Fröler
Samuel är utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg. Han har varit engagerad vid Stockholms stadsteater sedan 1984, men det var året efter som han började att arbeta som skådespelare. Samuel blev känd för svenska folket som flygaren Gösta Nilsson i tv-serien Tre kärlekar, men det definitiva genombrottet kom då han spelade huvudrollen i tv-serien Skärgårdsdoktorn.
På tv och film har Samuel även medverkat i Livvakterna, Det grovmaskiga nätet, Den goda viljan och Enskilda samtal. Han har också gett ut en soloskiva: Blunda mig till ljus igen.
Old Ox Music (tidigare Aurora Music) är idag en av världens största arrangörer av festivaler och master classes med klassisk musik. Sen starten 2006 har vi producerat • mer snart 50 festivaler • som lockat över 120 000 besökare • som involverat 6 000 artister och musiker från 50 länder.
Verksamheten omfattar konserter och master classes med världsberömda musiker som t.ex . Kurt Masur, Krzysztof Penderecki, Midori, Leonidas Kavakos, Sarah Chang, Mischa Maisky, Elisabeth Leonskaya, Jukka Pekka Saraste och många fler.
Vårt mål är att kammarmusiken måste vara tillgänglig i hela Sverige
Artisterna
Samuel Fröler – Skådespelare, Old Ox Chamber Soloists: Fredrik Paulsson – Violin, Brusk Zanganeh – Violin, Ellen Nisbeth – Viola, Per Nyström – Cello

Söndag 1 november kl 18.00
LIVE från Kungasalen/KMH i Stockholm
Johan Rabaeus
Old Ox Chamber Soloists
Requiem for Fanny…..
Felix Mendelssohns sista stråkkvartett i f moll, Op. 80
Artisterna
Johan Rabaeus – Skådespelare, Old Ox Chamber Soloists: Fredrik Paulsson – Violin, Brusk Zanganeh – Violin, Ellen Nisbeth – Viola, Per Nyström – Cello